x تبلیغات
رپورتاژ آگهی

فواید خوشبو کننده بدن در مقایسه با ضد تعریق ها‌

اینکه به علت شرایط بد آب و هوایی و یا فعالیت‌های بدنی، زیاد عرق کنیم امری است طبیعی که برای همه‌ی ما اتفاق افتاده است. شاید خود عرق کردن بدن مسئله حادی نباشد ولی بوی بد عرق بدن واقعا آزار دهنده است. اما راه کار چیست؟ در این مقاله به بررسی فواید خوشبو کننده بدن در مقایسه با محصولات ضد تعریق می‌پردازیم و پس از بررسی عوامل تعریق بدن، راه‌کارهای حل معظل بوی بد بدن را نیز تشریح خواهیم داد.

بررسی عوامل تعریق بدن

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در برابر گرما برای کاهش دمای بدن است. تا این جای کار مسئله‌ای نیست و این امر یک موضوع کاملا نرمال است.

اما همین مسئله در زمان‌هایی که نیاز به آراستگی و بوی مطبوع بدن حس می‌شود، مسئله‌ای مهم و بسیار حیاتی است. به عنوان مثال بعد از یک روز کاری سخت یا طی مسافتی طولانی برای شما یک قرار مصاحبه و یا جلسه کاری تنظیم شود.

در مواقعی که بدن شما عرق کرده و از بوی عرق خود نگران هستید، نه تنها خودتان بلکه به احتمال قوی دیگران هم دچار ناراحتی و مشکل خواهند شد، که این یک مسئله بسیار ناراحت کننده و خجالت آور است و لطمه بدی به اعتماد به نفس شما وارد خواهد شد.

راه‌کارهای رفع بوی بد عرق بدن

مسلما پس از توضیحات بالا، به دنبال محصولی برای رفع این معضل خواهید بود. راه حل این مشکل در محصولاتی که با نام خوشبو کننده بدن و ضد تعریق‌ از آن‌ها نام برده می‌شود، می‌باشد.

توجه به این مسئله هم بسیار مهم است که استفاده از هر محصول در کنار فوایدی که دارد مسلما مضراتی را هم ممکن است به همراه داشته باشد.

در ادامه‌ی این مطلب به صورت دقیق‌تری به بررسی فواید خوشبو کننده بدن در قیاس با ضد تعریق‌ها خواهیم پرداخت.

در نهایت شما خواهید دانست که کدام محصول فوق برای بدن شما مناسب‌تر وسالم‌تر است و به این ترتیب انتخابی مناسب و بهتر برای رفع معضل بوی بدن خواهید داشت.

تفاوت خوشبو کننده بدن با ضد تعریق‌ ها از نظر کارکرد

محصولات خوشبو کننده بدن و ضد تعریق‌ها، با ۲ مکانیزم متفاوت باعث کاهش عرق بدن می‌شوند. ضد تعریق‌ها با کاهش و جلوگیری کردن از عرق کردن بدن و خوشبو کننده بدن با افزایش خاصیت اسیدی پوست این عمل را انجام می‌دهند.

سازمان جهانی غذا و دارو (FDA)، خوشبو کننده بدن را زیرمجموعه‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی (محصولاتی که باعث زیبایی و تمیزی می‌شوند) و ضد تعریق‌ها را به عنوان دارو (محصولاتی برای درمان و یا جلوگیری از بیماری‌ها و یا نتیجه واکنش بدن) در نظر گرفته است.

تفاوت و ساختار شیمیایی خوشبو کننده بدن و ضد تعریق ‌ها

ساختار شیمیایی خوشبو کننده بدن

فرمول خوشبو کننده بدن به گونه‌ای است که مانع از بوی بد عرق بدن می‌شود؛ اما ضد تعریق‌ها این‌گونه نیستند. محصولات خوشبو کننده بدن عموما بر پایه‌ی الکل هستند و با استفاده از آن‌ها پوست بدن خاصیت اسیدیته پیدا می‌کند؛ و این عمل باعث می‌شود که باکتری‌های کمتری اطراف پوست شما جذب شوند.

ساختار شیمیایی ضد تعریق ها

مواد فعال موجود در ضد تعریق ها معمولا بر پایه‌ی ترکیبات آلومینیوم دار هستند تا منافذ عرق را به‌صورت موقتی مسدود کنند. لذا ضد تعریق ها با بستن موقتی منافذ پوست شما باعث عرق کردن کمتر بدن می‌گردند.

فواید خوشبو کننده بدن و ضد تعریق ها

دو دلیل اصلی برای مصرف خوشبو کننده و ضد تعریق وجود دارد:

  • رطوبت:

عرق کردن مکانیزمی سرمایشی است که گرمای مازاد بدن را پایین می‌آورد. قسمت زیر بغل دارای تراکم بیشتری از غدد عرق نسبت به سایر نواحی بدن است. بعضی از افراد آرزو دارند که ای کاش هیچ‌وقت عرق نمی‌کردند؛ دلیل آن هم مشخص است.

زیرا عرق زیر بغل باعث خیس شدن لباس، بوی نامطبوع و سایر مشکلات می‌شود. اما این را هم باید در نظر گرفت که جلوگیری از این فرایند، باعث اختلال در سیستم بدن می‌شود و ممکن است مشکلاتی را در آینده برای ما فراهم آورد.

  • بو:

عرق بدن شما به خودی خود بوی تیز و نامطبوعی ندارد. دلیل این بوی زننده باکتری‌های موجود بر روی پوست است که با تجزیه عرق باعث بوی بد آن می‌شوند. گرمای زیر بغل شما مکانی ایده‌آل برای این باکتری‌ها جهت رشد و تکثیر می‌باشد.

رابطه بین سرطان سینه و ضد تعریق ها

ترکیبات بر پایه‌ی آلومینیوم موجود در ضد تعریق ها و مواد فعال موجود در آن‌ها با بستن منافذ پوست مانع از خارج شدن عرق از سطح بدن می‌شوند.

نگرانی‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که اگر پوست این ترکیبات آلومینوم دار را جذب کند، می‌تواند بر روی گیرنده‌های استروژن سلول‌های سینه تاثیر بگذارد.

البته این را هم نیز باید ذکر کرد که تا به امروز گزارشی مبنی بر این‌گونه سرطان ناشی از استفاده از ضد تعریق ها وجود نداشته است و این موضوع صرفاً یک فرضیه است که برای اثبات آن نیاز به آزمایش و زمان بیشتری می‌باشد.

نتیجه گیری

خوب تا اینجا با نحوه‌ی کار هر کدام از محصولات آشنا شدید. در نهایت این تصمیم شماست که با توجه به نیازتان اقدام به انتخاب محصول مورد نظر کنید.

به عنوان پیشنهاد از آنجایی که ضد تعریق ها ریسک مصرف بالاتری نسبت به خوشبو کننده بدن دارند، لذا سعی کنید بیشتر از محصولات خوشبو کننده بدن استفاده کنید؛ مگر در شرایطی خاص که مجبور به استفاده از ضد تعریق ها شوید.

 

اما خلاصه‌ای از آنچه که در مقاله گفته‌ایم عبارت است از:

۱. ضد تعریق ها و خوشبو کننده های بدن با روش‌های مختلف باعث کاهش عرق بدن می‌شوند.

۲. ضد تعریق ها، عرق کردن بدن را با بستن موقتی منافذ پوست، کاهش داده و خوشبو کننده های بدن با افزایش خاصیت اسیدیته پوست باعث کاهش بوی بد عرق می‌شوند.

و نهایتا پیشنهاد ما استفاده از محصول خوشبو کننده بدن عطرینه است که علاوه بر فواید ذکر شده در این مطلب، دارای بوی مطبوع و رایحه‌ای ماندگار است که حس خوب و سرزندگی را به شما هدیه خواهد داد.

راهنمای خرید ۲۰ مدل روغن تقویت کننده ناخن [کیفیت عالی]

راهنمای خرید ۲۰ مدل روغن تقویت کننده ناخن [کیفیت عالی]

بهترین تقویت کننده ناخن | معرفی داروی تقویت ناخن باکیفیت

 

روغن تقویت کننده ناخن محصولی است که عموماً از مواد تقویت کننده، مرطوب کننده و استحکام بخش تشکیل شده و استفاده از آن سبب تقویت ناخن و افزایش انعطاف پذیری و استحکام آن می‌شود. روغن تقویت کننده ناخن که به نظر بسیاری از خانم‌ها داروی تقویت ناخن محسوب می‌شود، از طریق مرطوب کردن کوتیکول اطراف ناخن سبب حفظ زیبایی، شفافیت و براقیت ناخن‌ها می‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله تلاش خواهیم کرد درباره این محصول به شما اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم و در پایان نیز به معرفی بهترین مدل‌های آن خواهیم پرداخت.

روغن و محلول تقویت کننده ناخن با کیفیت و مناسب باید حتما به صورت کاملاً طبیعی تولید شده باشد و اثر نرم کنندگی و مرطوب کنندگی در سطح ناخن را تا حد بالایی حفظ کند. علاوه بر این محصول فوق باید حاوی کمپلکس تقویت کننده و مرطوب کننده روغن‌ها و گیاهانی مثل بادام شیرین، گل گاوزبان، جوجوبا و دانه انگور باشد که اثرات مفیدی را روی ناخن اعمال می‌کند.

دلایل استفاده از روغن تقویت کننده ناخن:

دلیل استفاده از روغن تقویت کننده ناخن کاملا مشخص است. با کمک گرفتن از این محصولات می‌توانیم عواملی را که باعث شکنندگی، ماتی و آسیب پذیر شدن ناخن می‌شوند را کاهش دهیم. در نتیجه استفاده از محلول تقویت کننده ناخن مناسب و با کیفیت کمک شایانی به بهبود ناخن‌های شما خواهد کرد.

اما اینکه چه عواملی باعث آسیب رساندن به ناخن‌ها می‌شوند را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • استفاده‌ی طولانی مدت و یا مکرر از فرآورده‌های شوینده و پاک کننده
  • مرطوب کردن دائمی ناخن‌ها
  • انجام دادن مانیکورهای نامناسب و غیر استاندارد
  • استفاده‌ی زیاد از لاک ناخن و حلال‌های پاک کننده‌ی آن
  • کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A و مواد معدنی نظیر روی (Zn)
  • وجود برخی بیماری‌های پوستی در افراد
  • صدمات و آسیب‌های وارده به ناخن و کوتیکول اطراف آن
  • جویدن ناخن (که عموما دیده می‌شود)

ایجاد خطوط و فرو رفتگی‌های روی ناخن و همچنین لایه لایه شدن لبه آزاد آن از دیگر عوارض عدم رسیدگی درست به ناخن محسوب می‌شود. کاهش رطوبت و خشک شدن کوتیکول سبب آسیب پذیرتر شدن آن نسبت به صدمات وارده گردیده و احتمال ابتلا به عفونت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

 

مزایای مصرف زرشک + راهنمای خرید زرشک مرغوب

زرشک (Barberry) بوته‌ای است بومی در اروپا، آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی نیز برداشت می‌شود. این گیاه به مبارزه با عفونت‌ها، کنترل قندخون و موارد دیگر کمک فراوانی می‌کند. زرشک همچنین دارای تاریخچه‌ی طولانی به عنوان یک درمان محلی برای اختلالات گوارشی، از جمله یبوست، اسهال، سوزش سر دل و از دست دادن اشتها است.

همچنین مصرف زرشک درجه یک به طور موضعی برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، آکنه و همچنین زخم‌های جزئی توصیه می‌شود.

  

فواید زرشک برای سلامتی:

با توجه به یک بررسی که در سال ۲۰۰۸ در مورد روش‌های طبیعی برای پیشگیری و درمان عفونت‌های دستگاه ادراری انجام گرفته، عصاره‌ی زرشک اثرات ضد میکروبی قابل توجهی را نسبت به انواع مختلف ارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها مانند کلامیدیا، ویروس‌ها، قارچ‌ها و پروتئوزاها نشان می‌دهد.

چینی‌ها از داروهای گیاهی ساخته شده بر پایه‌ی زرشک برای بیش از ۳۰۰۰ سال استفاده کرده‌اند و از آن برای درمان عفونت‌های دستگاه گوارش مانند اسهال باکتریایی استفاده می‌کرده‌اند. در سال ۱۹۸۸ میلادی، اثر هیپوگلیسمی زرشک هنگامی که از آن برای درمان اسهال در بیماران دیابتی در چین استفاده می‌شد، کشف شد.

پایگاه جامع اطلاعات دارویی طبیعی (NMCD)، که یکی از قابل اعتمادترین منابع طب طبیعی در دسترس در جهان است، زرشک درجه یک را به عنوان محصولی موثر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها معرفی کرده است. در ادامه به بیان برخی از فواید شگفت‌انگیز زرشک برای سلامتی افراد می‌پردازیم:

  

۱٫ بهبود زخم معده

تحقیقات نشان داده است که استفاده از ژل حاوی عصاره‌ی زرشک اصل، می‌تواند درد، قرمزی و اندازه‌ی زخم در افراد مبتلا به زخم معده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  

۲٫ بهبود دیابت

به نظر می‌رسد مصرف زرشک، قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه‌ی آزمایشی در مورد ۸۴ بیمار که در سال ۲۰۰۸ میلادی منتشر شده است نشان می‌دهد که مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم زرشک، دو تا سه بار در روز تا حداکثر سه ماه ممکن است قند خون را به طور مؤثر برای دیابت نوع ۲ کنترل کند. علاوه بر این، مصرف زرشک تأثیری مثبت بر کلسترول خون دارد. همانطور که نویسندگان یک مقاله بررسی شده در سال ۲۰۱۵ اشاره کرده‌اند (به منابع مراجعه شود)، “با نشانه‎های کمی از وجود اثرات نامطلوب، زرشک به عنوان یک داروی بالقوه برای درمان دیابت نوع ۲ مورد تایید و مصرف قرار گرفته است.”

  

۳٫ درمان کلسترول بالا

شواهد اولیه نشان داده‌اند که عصاره‌ی زرشک می‌تواند به کاهش کلسترول در افرادی که کلسترول بالایی دارند کمک کند. به نظر می‌رسد مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم زرشک، دو بار در روز و به مدت سه ماه باعث کاهش کلسترول در افراد مبتلا به کلسترول بالا می‌شود.

  

۴٫ درمان فشارخون بالا

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام گرفته، مصرف روزانه‌ی زرشک و قرار دادن آن در سبد غذایی روزانه، در کنار مصرف داروهای کاهش فشارخون باعث کاهش چشمگیر فشارخون افرادی می‌شود که از عارضه‌ی فشارخون بالا رنج می‌برند.

  

۵٫ کاهش قندخون و بهبود باروری

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زرشک می‌تواند قندخون را کاهش دهد، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشد و سطح تستوسترون را نیز کاهش دهد. زرشک هم‌چنین میزان باروری زنان را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه‌ی آزمایشی در ۹۸ زن مبتلا به PCOS (یک نوع خون‌ریزی غیرطبیعی رحم است) که زرشک را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌شان گنجانده بودند، میزان تخمک‌گذاری به طور متوسط ۲۵ درصد پس از حدود چهار ماه بهبود یافته بود. مطالعات دیگر منتشر شده در Clinical Endocrinology نشان داده است که زنان مبتلا به PCOS که بطور تصادفی مصرف زرشک را انتخاب کرده‌اند، میزان بارداری بیشتری داشتند و عوارض جانبی کمتری را نسبت به مصرف داروهای شیمیایی از خودشان نشان داده‌اند.

  

۶٫ درمان اسهال

یکی از شناخته شده‌ترین کاربردها و فواید زرشک، استفاده‌ی از آن به عنوان یک گیاه برای درمان اسهال است و تحقیقات گسترده‌ای برای بررسی صحت این منظور انجام گرفته است. به عنوان نمونه در یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله‌ی بیماری‌های عفونی، افراد مبتلا به اسهال که یک دوز ۴۰۰ میلی‌گرمی از عصاره‌ی زرشک را دریافت کرده‌اند، ۴۸ درصد کاهش حجم مدفوع در طی هشت ساعت بعد از درمان را نسبت به سایر افراد مبتلا داشته‌‌اند.

 

اثرات جانبی مصرف بی‌رویه زرشک:

در دزهای بالا، مصرف بی‌رویه‌ی زرشک ممکن است باعث ایجاد استفراغ، تشنج، افزایش ضربان قلب و میزان تنفس شود. برای جلوگیری از ابتلا به مواردی‌که بیان شد، حتما قبل از مصرف زرشک ابتدا با پزشک معالج خودتان صحبت و مشورت کنید، مخصوصا اگر داروهای ضد انعقادی (تخلیه کننده خون)، داروهای فشار خون، داروهای دیابتی، دیورتیک‌ها (قرص‌های آب)، آنتی بیوتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها را مصرف می‌کنید. مصرف کنترل نشده‌ی زرشک می‌تواند اثربخشی این داروها و سایر داروها را کاهش دهد.

مصرف بیش از حد زرشک می‌تواند منجر به تحریک کلیه نیز شود. علائم مشکلات کلیوی عبارتند از: ادرار همراه با خونریزی، درد هنگام ادرار، کمردرد یا درد معده و تب. در صورت مشاهده‌ی علائم فوق بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علاوه‌براین زرشک نباید برای جایگزینی درمان‌های خاص استفاده شود. چون اگر باکتری‌ها به طور کامل نابود نگردند، ممکن است این عفونت به کلیه‌های فرد گسترش پیدا کند.

زنان باردار نیز نباید از زرشک استفاده کنند؛ زیرا ممکن است مصرف زرشک انقباضات رحم را تحریک کند و باعث سقط جنین شود.

  

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید زرشک:

حالا که با خواص و فواید و موارد منع مصرف زرشک آشنا شدیم، باید اطلاعاتی در مورد خرید آن نیز به‌دست آوریم. انتخاب و خرید زرشک مرغوب موردی بسیار مهم است. پیشنهاد کارشناسان مجموعه‌ی لیمونه این است که برای خرید زرشک خشک یا تازه به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که از محصول باکیفیت و اصل استفاده کرده‌اند.

با توجه به این‌که مهد زرشک در کشور ایران استان خراسان جنوبی و بالاخص شهرستان قاینات است، پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید زرشک با کیفیت خریداری کنید، حتما زرشک قاینات را انتخاب کنید. زرشک مختص این شهرستان کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و به همین علت طرفداران زیادی دارد. افرادی که اطلاعات دقیقی در مورد محصول زرشک دارند، اصولا از بین تنوع این محصول ارزشمند، زرشک قاینات را انتخاب می‌کنند.

ولی به هر صورت به دلیل وجود بعد مسافتی زیاد و عدم دسترسی مستقیم افراد ساکن در کلان‌شهرها به این شهرستان، خرید اینترنتی زرشک قاینات می‌تواند راهکار بسیار مناسب و خوبی برای تهیه‌ی این محصول باشد. ولی نکته‌ی قابل توجه و مهمی که حتما توصیه می‌کنیم به آن دقت کنید این مورد است که سعی کنید در خرید اینترنتی زرشک، فروشگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن مجوزهای لازم، امکات دسترسی به زرشک درجه یک را بدون واسطه فراهم کند؛ تا از این طریق بتوانید محصولی با بهترین کیفیت ممکن را به‌سادگی و با کمترین قیمت در بازار داشته باشید.

 

نکات مربوط به شیوه‌ی مصرف و نگه‌داری زرشک:

اگر شما هم از علاقه‌مندان به مصرف زرشک هستید می‌توانید این محصول فوق‌العاده را با انواع سس‌ها، ژله‌ها، آب و یا چای مصرف و میل کنید. زرشک درجه یک را می‌توان به شکل شربت هم استفاده کرد که در گرمای تابستان و خصوصا روزهایی که در پیش رو داریم، می‌تواند معجونی بسیار خوشمزه و انرژی بخش باشد.

به‌علاوه می‌توان از زرشک به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها هم استفاده کرد. نمونه‌ی بسیار نام‌آشنا و معروف این مورد زرشک پلو است که فکر نمی‌کنم نیاز به توضیح خاصی داشته باشد؛ چون همه‌ی ما کیفیت و لذیذ بودن آن‌را چشیده‌ایم.

زرشک معمولا به‌عنوان عصاره و طعم‌دهنده در چای، به‌صورت کپسول، عصاره‌ی مایع، به شکل قرص و نیز پماد موضعی موجود است و می‌توانید بسته به نیازتان و شیوه‌ی ‌مصرف، نوع محصول مورد نظرتان را انتخاب و سفارش دهید.

برای حفظ رنگ و کیفیت محصول، حتما مطمئن شوید که زرشک در جای خشک و خنک نگه‌داری شود. اگر زرشک را بصورت خشک و بسته‌بندی شده تهیه کرده‌اید مدت زمات بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. ولی اگر اقدام به تهیه زرشک تازه کرده‌اید، مسلما زمان استفاده از محصول کاهش می‌یابد.

در انتها به عنوان یک راهکار عملی و تجربی پیشنهاد می‌کنیم، زرشک تازه را داخل بسته‌بندی‌های مناسب قرار داده و داخل فریزر نگه‌داری نمایید. در این حالت هر زمان که نیاز به استفاده از زرشک را داشتید می‌توانید مقدار مورد نیازتان را از فریزر خارج کنید و بعد از گذشت مدت زمانی که صرف باز شدن یخ و حالت انجماد محصول است از آن استفاده نمایید.

 

سخن پایانی:

در انتها امیدواریم از این مطلب راضی بوده باشید و با خواص زرشک و فواید و مضرات آن آشنا شده باشید. اگر شما هم تا به حال خرید زرشک از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های فیزیکی را تجربه کرده‌اید، خوشحال می‌شویم این تجربه را با ما و مخاطبین این مطلب از طریق قسمت کامنت‌ها در میان بگذارید.

 

منبع فارسی مقاله: فروشگاه آجیل و خشکبار لیمونه

منبع لاتین مقاله: verywellhealth

رمز و راز خرید آجیل شب عید و شب چله

حتما شما هم شب عید از این قنادی به آن خشکبار فروشی و از این آجیل فروشی به آن یکی آجیل فروشی رفته‌اید. طول و عرض بازار را زیر پا گذاشته‌اید. گاهی از خیابان هم که رد شده‌اید چشمتان به چندین بساط چی افتاده که گوشه‌ای از خیابان بساط کرده‌اند و ادعای فروش نصف قیمت آجیل را دارند. قیمت‌ها عجیب بالاست و کیفیت‌ها از زمین تا آسمان فرق می‌کند. بازار تجریش را که نگاه می‌کنی پسته‌های خوش رنگ و لعابش برق از چشمان رهگذران می‌پراند.

در شب عید از سوپر مارکت سر کوچه گرفته تا فلان فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ چند شعبه‌ای و اصلا چرا راه دور برویم، حتی همین اصغر آقا میوه فروش محل هم یک گوشه از مغازه‌اش را به آجیل اختصاص داده است. شور و شیرین، خام و بو داده، هندی و ژاپنی، براق و خوش رنگ، فله‌ای و بسته‌بندی شده، همه و همه دست به دست هم داده‌اند که شما نتوانید از بین این همه آجیل متنوع آن آجیل دهن پرکن و باکیفیت را انتخاب کنید و به خانه ببرید تا در ایام عید از حرف و حدیث‌های دختر عمه منیژه و زن عمو اشرف در امان بمانید؛  اما نگران نباشید. ما با متخصصان و کارشناسان زیادی صحبت کردیم تا بتوانیم طلایی‌ترین نکات خرید آجیل را جمع‌آوری کنیم و آن را در اختیار شما بگذاریم.

 

از کجا آجیل بخریم؟

متاسفانه ما هنگام خرید آجیل و خرید خشکبار دچار عادات بدی هستیم. مثلا اصرار داریم آجیل را به صورت فله‌ای خرید کنیم. اما در واقع بهتر است آجیل را از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر بخریم. حالا کدام فروشگاه‌ها یا کدام سایت‌ها؟ مسلما آجیل فروشی‌هایی که به طور تخصصی فقط به فروش آجیل و خشکبار مشغول هستند و کل سال هم همین کار را انجام می دهند. دقیقا منظورمان این است که از اصغر آقا میوه فروش محل آجیل نخرید. چرا؟ چون اگر آجیل خوبی به شما نداده باشد قابل پیگیری و شکایت نیست.

 

آجیل بسته‌بندی یا آجیل فله‌ای؟

آجیل بسته‌بندی با اینکه قابل تست‌ کردن نیست و مشخص نیست چه مزه‌ای دارد ولی نقاط قوت زیادی نسبت به آجیل فله‌ای دارد.

پروانه ساخت دارد. یعنی قابل پیگیری است و از اینکه این محصول را با کیفیت می‌خرید خیالتان تخت است.

تاریخ انقضا دارد. تاریخ انقضا برای آجیل خیلی مهم است. به این دلیل که آجیل به دلیل خاصیت چربی که دارد خیلی زود دوره مصرفش به اتمام می‌رسد. آجیلی که انقضای آن گذشته باشد به گفته برخی از کارشناسان تغذیه می‌تواند سرطان‌زا باشد.

پس بهتر است آجیل را به صورت بسته‌بندی خریداری کنید.

 

مهم‌ترین نکات هنگام خرید آجیل:

حتما به اندازه بخرید: آجیل جزء تنقلاتی است که خیلی زود منقضی می‌شود. پس توصیه می‌شود کم بخرید ولی تازه بخرید.

قبل از خرید تست کنید: اگر همچنان با وجود اینکه اشاره کردیم که آجیل بسته‌بندی بهتر از آجیل فله‌ای است، اصرار دارید آجیل فله‌ای بخرید ایرادی ندارد. فقط از فروشگاه معتبر بخرید و از فروشنده بخواهید که اجازه تست بدهد. موقع تست اگر متوجه شدید آجیل مزه ترش دارد به هیچ عنوان آن‌را نخرید.

 

راه‌های تشخیص آجیل خوب و باکیفیت از آجیل بی‌کیفیت:

ببینید، بخورید و لمس کنید. برای خرید آجیل و به خصوص خرید آجیل مخلوط به این موارد توجه کنید. آجیل‌ها را با دقت نگاه کنید. آجیل‌ها نباید سوراخ شده باشند یا کپک زده باشند. وجود لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه نشانه ناسالم بودن آنهاست.

آجیل‌ها را با دستمال مرطوب لمس کنید. متاسفانه گاها دیده شده برای اینکه آجیل جلوه بهتری پیدا کند از رنگ‌های غیرمجاز خوراکی استفاده شده است. این رنگها به خصوص برای پسته و تخمه آفتابگردان به کار می‌رود.

مشت نمونه خروار نیست. حواستان باشد اگر قرار است برای تست کیفیت آجیل‌ها آن‌ها را مزه کنید به یک عدد کفایت نکنید. در بهترین آجیل‌ها هم مقداری آجیل بی‌کیفیت همیشه یافت می‌شود. آجیل‌هایی با طعم تند، خیلی شور و یا ترش گزینه‌های مناسبی نیستند. بو دادن آجیل‌های کهنه و اضافه کردن آبلیمو و سایر ادویه‌ها باعث می‌شود شما در تشخیص تازه یا کهنه بودن آجیل‌ها دچار اشتباه شوید. هر گونه بوی ترشیدگی، رطوبت و نم علامت هشداری برای شناخت آجیل‌های کهنه است.

یادتان باشد، از خرید آجیل از دست فروشان و دوره گردان خودداری کنید. حداکثر زمان استفاده از آجیل 20 روز است. پس مثلا برای عید نوروز، با احتساب 13 روز نوروز بهتر است نهایتا یک هفته قبل از عید آجیل شب عیدتان را بخرید.

 

نکات مهم برای نگهداری آجیل:

آجیل و خشکبار معمولا در ماه مرداد و شهریور به عمل می‌آیند. آن را خام نگه‌ می‌دارند و اگر هوا گرم باشد برای نگهداری آن حتما به سردخانه نیاز است. خشکبار خام را به تدریج بین عرضه‌کنندگان پخش می‌کنند و آنها نیز آن را با توجه به میزان فروش و استقبال مشتری کم‌کم بو‌ می‌دهند و به فروش می‌رسانند. اگرچه آجیل خام را می‌شود تا یکی دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگه‌داری کرد، اما آجیل بو داده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف کنید. گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود. به همین دلیل است که شرایط نگه‌داری آجیل‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اگر آجیل شب عید در فریزر نگهداری شود، به مدت یک سال ماندگاری دارد. مدت ماندگاری آجیل در یخچال نیز ۶ ماه است اما اگر در دمای اتاق قرار گیرد این زمان به ۳ ماه کاهش پیدا می‌کند.

لازم است آجیل‌ها را در ظرف‌هایی گذاشت که غیرقابل نفوذ است زیرا مغزها به راحتی بوی مواد اطراف را به خود جذب می‌کند. علاوه بر آن نور اضافه می‌تواند به مغزها آسیب برساند. مغزها را باید در مکان تاریک، خنک و خشک نگه‌داری کرد.

آجیل‌ها چربی دارند. حرارت و نور باعث آسیب‌زدن به چربی آجیل‌ها شده و در نتیجه باعث تغییر عطر و طعم آن‌ها می‌شود. بنابراین برای این خوراکی‌ها جای مناسبی انتخاب کنید تا حرارت و نور آفتاب و البته اکسیژن هوا باعث تغییر عطر و طعم آنها نشود. گرمای زیاد باعث فاسد شدن سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

نگهداری آجیل و خشکبار در مکان‌های مرطوب، موجب کپک‌زدگی و قارچ زدگی آن‌ها می‌شود که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می‌شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می‌کند.

اگر آجیل‌ نوروزی‌ یا آجیل شب چله‌تان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده‌‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید. البته در این حالت هم نمی‌توانید آجیل را بیشتر از ۶ ماه داخل یخچال نگه‌داری کنید. اما در همین شکل می‌توانید آن‌ها را برای ۱ سال و در فریزر منزل نگه‌داری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر آن‌ها را از پوست‌شان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند البته به شرطی که آن‌ها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

صفحه قبل 1 صفحه بعد