اینکه به علت شرایط بد آب و هوایی و یا فعالیت‌های بدنی، زیاد عرق کنیم امری است طبیعی که برای همه‌ی ما اتفاق افتاده است. شاید خود عرق کردن بدن مسئله حادی نباشد ولی بوی بد عرق بدن واقعا آزار دهنده است. اما راه کار چیست؟ در این مقاله به بررسی فواید خوشبو کننده بدن در مقایسه با محصولات ضد تعریق می‌پردازیم و پس از بررسی عوامل تعریق بدن، راه‌کارهای حل معظل بوی بد بدن را نیز تشریح خواهیم داد.

بررسی عوامل تعریق بدن

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در برابر گرما برای کاهش دمای بدن است. تا این جای کار مسئله‌ای نیست و این امر یک موضوع کاملا نرمال است.

اما همین مسئله در زمان‌هایی که نیاز به آراستگی و بوی مطبوع بدن حس می‌شود، مسئله‌ای مهم و بسیار حیاتی است. به عنوان مثال بعد از یک روز کاری سخت یا طی مسافتی طولانی برای شما یک قرار مصاحبه و یا جلسه کاری تنظیم شود.

در مواقعی که بدن شما عرق کرده و از بوی عرق خود نگران هستید، نه تنها خودتان بلکه به احتمال قوی دیگران هم دچار ناراحتی و مشکل خواهند شد، که این یک مسئله بسیار ناراحت کننده و خجالت آور است و لطمه بدی به اعتماد به نفس شما وارد خواهد شد.

راه‌کارهای رفع بوی بد عرق بدن

مسلما پس از توضیحات بالا، به دنبال محصولی برای رفع این معضل خواهید بود. راه حل این مشکل در محصولاتی که با نام خوشبو کننده بدن و ضد تعریق‌ از آن‌ها نام برده می‌شود، می‌باشد.

توجه به این مسئله هم بسیار مهم است که استفاده از هر محصول در کنار فوایدی که دارد مسلما مضراتی را هم ممکن است به همراه داشته باشد.

در ادامه‌ی این مطلب به صورت دقیق‌تری به بررسی فواید خوشبو کننده بدن در قیاس با ضد تعریق‌ها خواهیم پرداخت.

در نهایت شما خواهید دانست که کدام محصول فوق برای بدن شما مناسب‌تر وسالم‌تر است و به این ترتیب انتخابی مناسب و بهتر برای رفع معضل بوی بدن خواهید داشت.

تفاوت خوشبو کننده بدن با ضد تعریق‌ ها از نظر کارکرد

محصولات خوشبو کننده بدن و ضد تعریق‌ها، با ۲ مکانیزم متفاوت باعث کاهش عرق بدن می‌شوند. ضد تعریق‌ها با کاهش و جلوگیری کردن از عرق کردن بدن و خوشبو کننده بدن با افزایش خاصیت اسیدی پوست این عمل را انجام می‌دهند.

سازمان جهانی غذا و دارو (FDA)، خوشبو کننده بدن را زیرمجموعه‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی (محصولاتی که باعث زیبایی و تمیزی می‌شوند) و ضد تعریق‌ها را به عنوان دارو (محصولاتی برای درمان و یا جلوگیری از بیماری‌ها و یا نتیجه واکنش بدن) در نظر گرفته است.

تفاوت و ساختار شیمیایی خوشبو کننده بدن و ضد تعریق ‌ها

ساختار شیمیایی خوشبو کننده بدن

فرمول خوشبو کننده بدن به گونه‌ای است که مانع از بوی بد عرق بدن می‌شود؛ اما ضد تعریق‌ها این‌گونه نیستند. محصولات خوشبو کننده بدن عموما بر پایه‌ی الکل هستند و با استفاده از آن‌ها پوست بدن خاصیت اسیدیته پیدا می‌کند؛ و این عمل باعث می‌شود که باکتری‌های کمتری اطراف پوست شما جذب شوند.

ساختار شیمیایی ضد تعریق ها

مواد فعال موجود در ضد تعریق ها معمولا بر پایه‌ی ترکیبات آلومینیوم دار هستند تا منافذ عرق را به‌صورت موقتی مسدود کنند. لذا ضد تعریق ها با بستن موقتی منافذ پوست شما باعث عرق کردن کمتر بدن می‌گردند.

فواید خوشبو کننده بدن و ضد تعریق ها

دو دلیل اصلی برای مصرف خوشبو کننده و ضد تعریق وجود دارد:

  • رطوبت:

عرق کردن مکانیزمی سرمایشی است که گرمای مازاد بدن را پایین می‌آورد. قسمت زیر بغل دارای تراکم بیشتری از غدد عرق نسبت به سایر نواحی بدن است. بعضی از افراد آرزو دارند که ای کاش هیچ‌وقت عرق نمی‌کردند؛ دلیل آن هم مشخص است.

زیرا عرق زیر بغل باعث خیس شدن لباس، بوی نامطبوع و سایر مشکلات می‌شود. اما این را هم باید در نظر گرفت که جلوگیری از این فرایند، باعث اختلال در سیستم بدن می‌شود و ممکن است مشکلاتی را در آینده برای ما فراهم آورد.

  • بو:

عرق بدن شما به خودی خود بوی تیز و نامطبوعی ندارد. دلیل این بوی زننده باکتری‌های موجود بر روی پوست است که با تجزیه عرق باعث بوی بد آن می‌شوند. گرمای زیر بغل شما مکانی ایده‌آل برای این باکتری‌ها جهت رشد و تکثیر می‌باشد.

رابطه بین سرطان سینه و ضد تعریق ها

ترکیبات بر پایه‌ی آلومینیوم موجود در ضد تعریق ها و مواد فعال موجود در آن‌ها با بستن منافذ پوست مانع از خارج شدن عرق از سطح بدن می‌شوند.

نگرانی‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که اگر پوست این ترکیبات آلومینوم دار را جذب کند، می‌تواند بر روی گیرنده‌های استروژن سلول‌های سینه تاثیر بگذارد.

البته این را هم نیز باید ذکر کرد که تا به امروز گزارشی مبنی بر این‌گونه سرطان ناشی از استفاده از ضد تعریق ها وجود نداشته است و این موضوع صرفاً یک فرضیه است که برای اثبات آن نیاز به آزمایش و زمان بیشتری می‌باشد.

نتیجه گیری

خوب تا اینجا با نحوه‌ی کار هر کدام از محصولات آشنا شدید. در نهایت این تصمیم شماست که با توجه به نیازتان اقدام به انتخاب محصول مورد نظر کنید.

به عنوان پیشنهاد از آنجایی که ضد تعریق ها ریسک مصرف بالاتری نسبت به خوشبو کننده بدن دارند، لذا سعی کنید بیشتر از محصولات خوشبو کننده بدن استفاده کنید؛ مگر در شرایطی خاص که مجبور به استفاده از ضد تعریق ها شوید.

 

اما خلاصه‌ای از آنچه که در مقاله گفته‌ایم عبارت است از:

۱. ضد تعریق ها و خوشبو کننده های بدن با روش‌های مختلف باعث کاهش عرق بدن می‌شوند.

۲. ضد تعریق ها، عرق کردن بدن را با بستن موقتی منافذ پوست، کاهش داده و خوشبو کننده های بدن با افزایش خاصیت اسیدیته پوست باعث کاهش بوی بد عرق می‌شوند.

و نهایتا پیشنهاد ما استفاده از محصول خوشبو کننده بدن عطرینه است که علاوه بر فواید ذکر شده در این مطلب، دارای بوی مطبوع و رایحه‌ای ماندگار است که حس خوب و سرزندگی را به شما هدیه خواهد داد.